Stadgar & trivselregler

Stadgar för BRF Glasssbåten:Stadgar BRF Glassbåten maj 2018 (1).pdf

Trivselregler för BRF Glassbåten

Styrelsens uppgift är att ta hand om den löpande förvaltningen och verkställa de beslut som föreningsstämman fattar. I den löpande förvaltningen ingår också ordnings- och trivselfrågor.

1. Ansvar
    Att bo i bostadsrätt innebär ett gemensamt ansvar. Styrelsen ansvarar för an det är ordning och reda både i och utanför husen. Alla är dock skyldiga att rätta sig efter reglerna. Som medlem i föreningen har du inte bara rätten till en bostad i föreningens hus, du har också skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar. Läs mer om alla utförligare regler i din pärm ”Mitt Nya Hem”. Tänk på att hålla ner ljudnivån inom och mellan husen på kvällar och tidiga mornar. Planerar man en fest år det trevligt om man informerar grannarna. Tillsammans ansvarar vi för entré, trappor, förvaringsutrymmen och övriga gemensamma lokaler. Tillsammans med Stena Fastigheter ansvarar föreningen för skötsel av alla markytor mellan våra hus, gatan samt planteringar och gräsytor.

2. Tvättstugan
    Tvättider är mellan 07.00 och 22.00 alla dagar. Gör alltid rent i tvättstugan efter tvätt; dvs. sopa och vid behov torka golv, gör rent filter i torktumlare och torkskåp. Mangeln är endast avsedd för lakan och dukar. Tvättider i lägenheterna bör även vara samma som i tvättstugan pga. lyhördhet. Ni som har möjlighet an tvätta på dagtid ombeds göra det då det kan vara svårt att få tvättid på kvällar.

3. Säkerhet
    Med portoden skall man vara restriktiv. Dörrar i portingångarna ska vara låsta så inte obehöriga rör sig i våra hus. Eftersom trapphusen och portar är din utrymningsväg vid brand måste dessa hållas fria från föremål. Detta även för att underlätta trappstädning. Föreningen har särskilda förråd avsedda för cyklar och barnvagnar.

4. Balkonger
    Balkonger och uteplatser är våra uterum där var och en skall kunna koppla av, utan onödigt buller. Grillning på balkonger är endast tillåtet med el- eller gasolgrill. Respektera om någon känner obehag av grillning på balkong. Tala därför med dina närmaste grannar innan du skaffar en ny grill.

5. Sophantering
    I soprummen källsorterar vi våra sopor. Var noga med att bara slänga ”rätt” sopor i respektive kärl. Är det fullt i ett kärl kan du försökaslänga ditt avfall i det andra soprummet. Grovsopor, färgrester och el-avfall får ej lämnas i soprummen. Återvinningsstationer finner du på Planiavägen eller Östervik och Älta.

6. Håll rent!
    Håll rent i området. Tänk på att plocka upp efter hund och katt. Släng inte fimpar, snus eller liknande på föreningens område. Rasta inte hunden anslutning till uteplatser.

7. Intressegrupper
    Styrelsen kan inte och behöver inte göra allting. Har du idéer eller om det finns intresse att bilda olika intressegrupper som t ex trädgårdsgrupp, bli ”hustomte" eller ansvarig för gemensamma aktiviteter. Känn dig välkommen att höra av dig till någon i styrelsen om du har frågor eller andra funderingar.