Säkerhet

POLISEN - telefonnummer 114 14
Polisens har ett telefonnummer som är nationellt för att underlätta för dig som vill få kontakt med Polisen. 114 14 ska du ringa när du inte har akuta ärenden till Polisen, till exempel när du vill göra en anmälan om brott, få upplysningar eller tipsa Polisen. Vid livsfara ringer du 112.

Brandvarnare
Brandvarnaren är en billig livförsäkring. Det är den boendes ansvar och uppgift att se till att brandvarnaren fungerar. Kontrollera regelbundet att brandvarnaren fungerar genom att trycka in testknappen.

Handbrandsläckare & brandfilt
Det finns ingen lagstadgad skyldighet att ha en handbrandsläckare i lägenheten och följaktligen inte heller någon skyldighet för föreningen att utrusta lägenheterna med sådana. Vi rekommenderar dock våra medlemmar att ha en sådan tillgänglig i lägenheten.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) rekommenderar i bostäder en godkänd handbrandsläckare enligt SS EN 3-7 med minst 6 kg pulver, effektivitetsklass 43A 233BC. Man påpekar också att en brandfilt är ett bra komplement till handbrandsläckaren. Brand på spisen och åtkomliga små bränder på horisontella ytor släcks effektivt med filten (de flesta bostadsbränder startar i köket). MBS har en bra hemsida med ytterligare information, www.mbs.se . Även på Brandskyddsföreningens hemsida  www.brandskyddsforeningen.se finns värdefull information.

En 6 kilos brandsläckare kostar ungefär 500 Kr och en brandfilt 200 Kr.

Trapphus
Vid brand skall trapphusen fungera dels som utrymningsvägar för de boende och dels som angreppsvägar för räddningstjänsten. Blockera inte trapphusen! Grundregeln i lagar och anvisningar är därför att de skall hållas fria från brännbart material och från sådant som kan hindra utrymning och släckning. Barnvagnar, möbler, cyklar, pulkor förvaringshyllor och stora krukväxter är några exempel på föremål som inte får förvaras i trapphusen. För några år sedan kom ett utslag i kammarrätten i ett fall där en bostadsrättsförening begärt att få placera barnvagnar i trapphuset. Utslaget visade med stor tydlighet att detta inte är godtagbart.

Håll vind, källare och garage låsta
Låsta dörrar minska risken för anlagda bränder.

Stäng in branden
Brinner det i din lägenhet - ta dig ut  och stäng lägenhetsdörren efter dig. Då sprider sig inte branden och den giftiga röken ut i trapphuset lika fort.

Gå aldrig ut i ett rökfyllt trapphus
Brinner det hos någon annan och trapphuset är rökfyllt - stanna i din lägenhet! Larma 112. Räddningstjänsten hjälper dig ut.