Information till mäklare

Här finner du svar på de vanligast förekommande frågorna från mäklare.

Svar på några vanliga frågor (uppdaterad mars 2017):

• Är föreningen en äkta förening?
    Svar: JA. BRF Glassbåten är en äkta förening.

• Är det tomträtt eller äger ni marken?
    Svar: BRF Glassbåten äger marken.

• Finns det beslut om någon förändring av månadsavgiften?
    Svar: JA -  Den 1 januari 2024 höjs avgiften med 5%.

• Vad ingår i månadsavgiften?
    Svar: värme, vatten, tv inkluderande en digitalbox, bredband, samt alla driftkostnader mm som en förening har (givetvis).

• Godkänner föreningen delat ägande?
    Svar: JA

• Godkänner föreningen juridisk person?
    Svar: NEJ

• Finns det några beslut om kommande större renoveringar?
    Svar: NEJ.

• Vilka större renoveringar har utförts (såsom stambyte, fasad, ta, mm)?
    Svar: Fastigheten är relativt ny. Inga större renoveringar utförda. Endast garantiarbeten.

• Hur lång är kön till parkerings/garageplatserna?
    Svar: Varierande kölängd - men oftast går det fort att få plats främst i garaget men kanske inom ett kvartal på uteparkeringen. Vill du ställa dig i kö till prkeringsplats/garageplats - skriv ett mail till brfglassbaten@gmail.com

• Tar föreningen någon överlåtelseavgift?
    Svar: JA, köparen betalar en överlåtelseavgift som är 2,5 % av prisbasbeloppet. (2023 är prisbasbeloppet 52 500:-)

• Vart skickas ansökan om medlemskap?
    Svar: Skickas till vår ekonomiska förvaltare - se info på hemsidan.

• Är det något annat väsentligt som har hänt i föreningen?
    Svar: NEJ. Ekonomin är god.

• Tillämpar föreningen linjär eller progressiv avskrivning av fastigheten?
    Svar: I enlighet med praxis tillämpar föreningen numera linjär avskrivning. Föreningen har dock en underhållsplan och följer den, och de nya avskrivningsreglerna föranleder ingen förändring av medlemsavgifter. För bedömning av ekonomi i föreningen bör man analysera kassaflödet.
  • Vad har ytterväggarna för konstruktion?
    Svar: Husens ytterväggar är så kallade betong-sandwichväggar, vilket betyder att det är två lager av betong på yttersidan och innersidan av ytterväggen cirka 70 mm och 150 mm tjocka. Däremellan sitter ett lager isolering, som är cirka 100 mm tjock och avsett att stoppa värmeläckage genom ytterväggen. Sandwichkonstruktioner av detta slag för väggar ovan jord anses vara säkra ur fuktsynpunkt.

Har du fler obesvarade frågor, tveka inte att kontakta Styrelsen på brfglassbaten@gmail.com

Hälsningar,
Styrelsen