Återvinning & avfall

Idag är avfall inte längre sopor, utan istället en resurs som alltmer tas tillvara. Av allt som återvinns kan nya saker produceras och på så vis kan vi vara mer sparsamma med naturens tillgångar.

I vår förening har vi stora och fina soprum. Men där får inte allt slängas hur som helst. Varje kärl har en särskild funktion. Det är viktigt att du håller dig till den indelning som är markerad på väggen ovanför varje kärl. Det kostar mycket pengar för föreningen om sopkärlen måste sorteras på nytt på grund av att fel saker slängs i kärlen. Merkostnaden belastar sedan allas avgift. Det är bättre att använda pengarna på annat sätt - exempelvis vård av vår gemensamma egendom.

Sådana sopor som vi källsorterar i BRF Glassbåten är:

• Matfraktion
  • Hushållsavfall
  • Hårda och mjuka plastförpackningar
  • Pappersförpackningar & kartong
  • Metallförpackningar
  • Färgade glasförpackningar
  • Ofärgade glasförpackningar
  • Tidningar

Du måste själv ta ansvar för de sopor som inte soprummet är avsett för. Exempel på sådant avfall som vi inte tar hand om i föreningen är:

• Små batterier
  • Grovsopor
  • Elektronik

Du kan få mer information om hur du skall slänga dessa genom att klicka här.

Textil kan du lägga i behållaren på Gillevägen (intill Stenas hus). Både kläder för återanvändning och textil för återvinning kan du lägga i. Insamlingen görs i samarbete med Nacka vatten och avfall.

Vilket avfall är vad?

Hushållsavfall i soppåsar
Soppåsen är till för hushållsavfall. Det vill säga avfall som uppkommer i hushållet och som blir över då du sorterat bort farligt avfall, elavfall, grovavfall, förpackningar och tidningar. Kvar har du en soppåse med hushållsavfall, till exempel matrester, mjukplast, kattsand, blöjor, bindor, tamponger, dammsugarpåsar, bomull, snus, tobak, cigarettfimpar, gummiband, snören och hushållspapper.

Hårda och mjuka plastförpackningar
Endast förpackningar, rena och torra. Dunkar och flaskor. Ta av korkar och kapsyler. Hårda plastför-packningar kan bli allt från bullerplank till diskborstar och blomkrukor.

Pappersförpackningar och kartong
Kartonger, wellpapp, omslagspapper, förpackningar av papper till exempel mjölk- och flingpaket, färdigmatsförpackningar, hundmatsäckar, sockerpåsar, skokartonger och hushålls- och toarullar lämpar sig utmärkt för materialåtervinning. Allt detta blir till nya förpackningar. Gör så här:

• Rengör förpackningarna.
  • Ta bort innerpåsar av till exempel plast eller aluminium.
  • Platta till och vik ihop.
  • Lägg mindre förpackningar i större.
  • I behållarna för kartong ska du INTE lägga:
  • Tidningar, reklamblad och liknande. Dessa läggs i behållaren för tidningar.
  • Kuvert läggs i hushållsavfallet.
  • Stora kartonger som inte ryms i behållarna får inte ställas vid sidan av kärlet. Dessa skall lämnas på stadens återvinningscentraler.

Metallförpackningar
Rengjorda och torra förpackningar av plåt och aluminium. konservburkar, aluminiumburkar och värmeljushållare. Lock på tuber kan sitta kvar. Blir nya förpackningar.

Färgade glasförpackningar
Rengjorda och torra flaskor och burkar. Undvik främmande föremål som kapsyler och lock. Skilj noga mellan färgat och ofärgat. Blir nya förpackningar.

Ofärgade glasförpackningar

Tidningar
Tidningar är till exempel dagstidningar, veckotidningar, telefonkataloger, reklamblad och vanligt skrivpapper. Alla tidningar som samlas in återvinns till nya tidningar och toalettpapper.

TACK för att du hjälper till ock källsorterar Dina sopor!